ROZTOKY 2008 PLNÉ SLUNCE, POHODY A KRÁSNÝCH VOZIDEL

23.02.2011 15:29

 

Dvacátý devátý ročník soutěže elegance historických vozidel uspořádal VETERAN CAR CLUB PRAHA ve spolupráci se STŘEDOČESKÝM MUSEEM ROZTOKY ve státní svátek 8. 5 . 2008. Slunce svítilo z plna hrdla, kaštany i šeříky kvetly a na pečlivě ošetřeném zámeckém  trávníku bylo vystaveno 130 vozidel všech věkových kategorií a nejrůznějších značek, prohlíželo a obdivovalo je více než 2000 diváků. Zvláštností letošního ročníku byla replika letadla Blériot, které 13. 5. 1911 přelétlo z Pardubic do Prahy, náladu dotvářela dobová hudba.

V informačním centru musea vystavené dobové fotografie a tiskové materiály připomínaly původní závod Peking – Paříž roku 1907, artefakty ve vitrině podávaly svědectví o jeho opakování po stu letech

Podmínky soutěže už jsou dávno známé, diváci hodnotí po třech nejlepších v   kategoriích AUTO, MOTO, UŽITKOVÉ VOZIDLO, NEMOTOROVÉ VOZIDLO, DĚTSKÉ  VOZIDLO, DOBOVÉ OBLEČENÍ.

Nejstarší z automobilů byl Renault IV (a) rok výroby 1905 pana Pomahače, Petr Michálek přivezl  jen o rok mladší  De Mesmey, vyrobený málo známou francouzskou firmou, se čtyřválcovým motorem obsahu 2300 ccm schopný vyvinout rychlost až 80 km/hod, pravděpodobně jediný dochovaný.

Roadster Z4 Sport rok výroby 1936 ze sbírky Petra Cincibucha čekal na dokončení renovace 25 let. Jeho majitelem mohl být  Vlasta Burian, jisté je, že zetky propagoval, jezdil s nimi, fotografoval se v nich a on i jeho žena Nina je používali..

Čerstvě  renovovaný byl cabriolet Mercedes 170 V – B, rok výroby 1938, podle sdělení majitele Milana Bojtara v provedení pro armádu, to je bez ukazatele stavu benzinu a s hrdlem nádrže uzpůsobeným k snadnému nalévání benzinu z kanistru.

Vráťa Veselý soustředil pozornost na automobily československé výroby a  přijel s luxusním vozem Wikov 70. V roce 1931 byly vyrobeny pouze 3 kusy, vybavené na svou dobu moderním, osmiválcovým hliníkovým motorem, přežil jediný, předělaný na hasičský, náročná renovace mu vrátila původní podobu. Unikát mezi jednostopými vozidly byl NER-A-CAR vyrobený v roce 1921. Umožňuje nasednutí v sukni a chrání nohy řidiče před znečistěním, možno říci, že je to předchůdce skútru.

A další vozidla ? Pro každého něco, od Trabanta po Rolls Royce, od kočárku Liberta po Harley Davidson, od aerovky po Renault Alpine

Vítězství v kategorii MOTO a současně absolutní vítězství získal Petr Malaník za repliku čtyřklikového prototypu Laurin a Klement Slavia typ CCCC, čtyřválcový motor byl stejně jako u jediného kusu  vyrobeného v roce 1904 složený ze 4 jednoválců. Protože přijel z Luhačovic, zasloužil by si i cenu pro nejvzdálenějšího účastníka. Na druhém místě skončil pan Beneš s motocyklem Harley-Davidson 1200 ccm, rok výroby 1929, se sidecarem, na třetím Vladimír Zemánek na Jawa 350 v úpravě pro Veřejnou Bezpečnost.

V kategorii AUTO vybrali diváci jako nejkrásnější luxusní americký Pierce Arrow, rok výroby 1933 ing. Petra Skuhravého, jeho rodina měla i nejlepší dobové oblečení. Na druhém místě skončil skončil De Mesmey Petra Michálka,  na třetím Aero 1000 Vladimíra Tůmy.

V kategorii JINÉ VOZIDLO byla zařazena vozidla užitková a dětská nemotorová. První  místo získal pravidelný účastník Roztok Václav Laštovka s traktorem Lanz Bulldog 45, druhé kočárek z roku 1900 Petry Stehlíkové, třetí tříkolka koník Haničky Stehlíkové.

V kategorii DOBOVÉ OBLEČENÍ SE ZA RODINOU Skuhravých umístili Petr Stehlík a Štěpán Křtěnský.

V letošním roce se zůčastnila i 3 dětská motorová vozidla, pohár získal model Bugatti 35 B, který vyrobil pro vnučku Kateřinu Alois Bužek.

Stuhu ředitele soutěže dostal Petr Cincibuch za vůz Z4 Sport, za nenápadnou eleganci vozu Nash rok výroby 1930 byl odměněn  ing. Falge pohárem ředitele soutěže.

Před čtvrtou hodinou odpolední se část diváků usadila ve stínu křídel Blériota, ostatní se rozestavěli tak, aby jim nic neuniklo a neúnavný a nenahraditený ředitel, hlavní organisátor i moderátor Soutěže elegance Jiří Černý rozdal ceny, potom už přišel poslední bod programu, účastníci projeli se svými vozidly stoupáním v obci a po příjemně stráveném dnu se po ose nebo na vlecích vydali na cestu domů.                            

 

Foto ZDE.

Text i foto: Jaroslava Brutarová

—————

Zpět