1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH 2014

16.06.2014 19:18

1000 mil československých se jelo pod záštitou presidenta republiky Miloše Zemana

 

Závod 1000 mil československých uspořádal Autoklub republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935.

Vzpomínkovou jízdu 1000 mil pořádá Veteran Car Club Praha  od roku 1970, to znamená už 44 roků práce i potěšení. Podmínky i pravidla se mění, připomínka zůstává. V minulém roce jsme vzpomínali osmdesát roků od prvního ročníku. Trať z Prahy do Bratislavy a zpět připravil Mirek Krejsa, pokud změny  silniční sitě dovolily, po zbytcích původní trati nebo v její blízkosti. Vzhledem ke zranitelnosti a hodnotě historických vozidel se hodnotila pravidelnost jízdy, trať se jela jen jedenkrát, s přenocováním v Bratislavě. K účasti byla připuštěna vozidla vyrobená do roku 1939, pro veliký zájem  byla pro majitele novějších historických vozidel vypsána samostatně hodnocená kategorie Scuderia.

 

V roce 2014 jsme 14. června připomněli osmdesáté výročí druhého ročníku závodu   jednodenní jízdou pravidelnosti na trati Praha – Brno - Praha.  K účasti byla opět připuštěná vozidla do roku výroby 1939, mohla se zůčastnit vozidla vyrobená později, ale typově shodná.

Na přání majitelů jsme opět vypsali ZVLÁŠTNÍ KATEGORII pro zajímavé vozy vyrobené po roce 1948 a také KATEGORII MOTO.

Vzpomínková jízda má své časté, téměř pravidelné účastníky, někdo si to jen jednou zkusí.

V tomto roce odstartovalo z parkoviště  Golf Clubu v Hostivaři  44 krásných a zajímavých vozidel,  38 automobilů a 6 motocyklů.  Na trati byly 2 měřené úseky,

zastávky s krátkou výstavou vozidel byly v Polné a v Přibyslavi. Cíl byl v Mercedes Centru v Chodově.

 

STŘÍPKY Z PARKOVIŠTĚ

V převaze jsou vozy Tatra, ať už 57 A nebo B, i Tatra 75, nechybí  provedení sport nebo kabrio.

Startovní číslo 16 má nejstarší vozidlo s nejmenším obsahem, AERO 662 Karla Petschkeho. Ta aerovka skutečně, podle dokladů, byla kdysi majetkem učitele, novináře, spisovatele a skauta F. A. Elstnera. 

Zdeněk Laciga na Aero 662 r. v. 1934 úspěšně dokončil tento závod v roce 2007, v roce 2010 jel nonstop 2x Praha Bratislava, skončil se zadřeným motorem  v Čáslavi.

Ing. Nalezenec jede na Škoda Popular Speciál, stavěném pro účast na 1000 mil v roce 1934, jeho spolujezdec Zdeněk Nahodil je vnukem Antonína Nahodila, který na počátku třicátých let jezdil jako mechanik a spolujezdec s Bohoušem Turkem. Promiňte, trochu jsem se nechala unést sympatiemi ke značce Aero. Tak jedeme dál.

Tatra 57B roadster, řidič Jiří Bek, byla vyrobena 26. března 1936 jako 22. auto z I. serie 30ti kusů, celkem bylo vyrobeno 56 vozů stejného typu. Barva karoserie a čalounění odpovídají původnímu provedení.

Ve třídě do 2000 ccm startuje s číslem 32 opravdový unikát, MG - Magnete K3 - UVA. Od roku 1933, s přestávkou v době války, s ním úspěšně jezdil ing. Jiří Pohl, který ho po poruše motoru vybavil motorem Škoda, určeným pro připravovaný prototyp, a dále ho modernisoval. Nový majitel František Bauer ho stále uchovává v původním stavu. 

Vzácnou Praga Alfa závodní speciál, vítěz 1000 mil 1933, konstrukce ing Petr Mucha, řídí Dana Trejtnarová, spolujezdec je Petr Sazima.

V kategorii nad 2000 ccm je několik Jaguárů, a nepřehlédnutelná Lagonda Three litre Mirka Krejsy.

Vráťa Veselý bude zajíždět čerstvě renovovaný Walter Regent,  kabriolet karosovaný  Josefem Sodomkou.

S Fordem A 40 se od prvního ročníku zúčastňoval pravidelně Václav Kejha. V minulém roce na startu chyběl, odjel na cestu, ze které není návratu. Ford zůstal v rodině, startuje s ním jeho dcera s manželem. 

Rover 12, rok výroby 1940, majitel Tomáš Hušek, byl na svou dobu velice pokrokový, v ČR je jediný.

Ve ZVLÁŠTNÍ KATEGORII startuje také pozoruhodný vůz Cisitalia  202 MIGLE MIGLIA  NUVOLARI. Tento typ vozu Cisitalia (Conzorcio Industriale Sportive Italia) byl navržen pro závody typu M.M. Má trubkový  prostorový rám a hliníkovou karoserii. Vozy byly vyráběny ručně, uvádí se, že jich bylo vyrobeno 20 a zachovalo se jich 17.

Startovní čslo 53, Jaguar E-type patří mezi nejslavnější modely značky a zároveň je mnohými odborníky považován za nejkrásnější automobil 20. století. Vůz byl úspěšným díky skvělým jízdním vlastnostem a vysokému výkonu, fantastickému vzhledu a značně nižší ceně než u srovnatelných sportovních vozů. S max. rychlostí až 240 km/h se stal v roce 1961 nejrychlejším britským sériově vyráběným vozem. Na parkovišti se objevil i Jeep s americkou vlajkou, řidič zaparkoval, prohlédl si zúčastněná vozidla, za posledním projel startovní bránou a odjel.

 

Na trati  jsem nebyla, vím jenom to, co jsem se dověděla od účastníků. Špatné zprávy se šíří rychle, dobré zprávy o úspěších  najdete ve výsledkových listinách. Výsledkové listiny nejsou důležité, tady platí, že důležité je být při tom. Věřím, že přes některé problémy si to všichni užili stejně jako Karel Kupka.

 

A TROCHU TĚCH PROBLÉMŮ

Vráťa Veselý, s nově renovovaným vozem, absolvoval bez potíží celou  trať, do cíle dojel po limitu, protože se zdržel pomocí kolegovi, se kterým si cestou měnili baterie. Také Profeldovi fungovali trochu jeko servis.

Karel Petschke dokulhal do cíle na jedničku, prasklo mu perko přerušovače, což je porucha u aerovky nevídaná. Také Josefa Nalezence zlobilo zapalování, škoda, ten už přijel po limitu.

MG UVA MAGNETE prasklo těsnění pod hlavou.

U závodního speciálu Praga Alfa praskl blok motoru, to bude  problém, motor je unikát. Posádka stačila vyměnit auto a do cíle dojela s dokonale renovovanou Praga Mignon.

 

Kdo nestačil v limitu do cíle, dojel přímo do  TOP HOTELU, kde v pohodě proběhla večeře, vyhlášení výsledků a odměnění vítězů. Příští rok se „Míle“ pojedou znova, pro  připomenutí našich předchůdců i pro potěšení účastníků.

                                                                                             Text: Jaroslava Brutarová

                                                                              Foto: Jaroslava Brutarová a Jiří Patočka

Video: Jiří Patočka

Kopírování fotek pro nekomerční účely dovoleno.

 

                                                        

ABSOLUTNÍ VÝSLEDKY

 VÝSLEDKY PODLE KATEGORIÍ 

 

Akce se jela pod záštitou prezidenta České republiky. Dokument ZDE.

 

Fotografie na www.zzz.cz ZDE.
Článek na www.motorkari.cz ZDE.

—————

Zpět


Další fotografie, už bez popisků...

/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a001-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a002-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a003-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a005-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a007-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a009-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a010-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a011-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a012-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a013-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a014-1000mil-kopie-jpg/
/album/dalsi-fotografie-uz-bez-popisku-/a015-1000mil-kopie-jpg/

—————